Vitamine A - Suppletie - vitamin A

Vitamine A. Alles over de anti-infectie vitamine

Waar is vitamine A goed voor?

Vitamine A – axeroftol- is naar mijn inziens een ondergewaardeerde vitamine. Hij wordt ook wel de anti-infectie vitamine genoemd. Naast alle onderstaande functies heeft de vitamine ook een anticarcinogene werking, dat wil zeggen dat ‘ie kankerbestrijdend te werk gaat. De vitamine kent twee vormen:

  1. Het plantaardige in water oplosbare caroteen;
  2. Het dierlijke in vet oplosbare retinol.

Het zorgt voor een gezonde huid en goedwerkende ogen. Axeroftol zorgt er onder andere voor dat onze ogen zich kunnen aanpassen aan het schemer. Daarnaast is vitamine A bij meerdere processen in het lichaam betrokken:

  • Het helpt onze weerstand te versterken en heeft een positieve invloed op ons immuunsysteem. Hierdoor houden we ziektes buiten de deur;
  • Dat de huid deze weldoener nodig heeft is al langer bekend. Het heeft een gunstige invloed op de cellen, waardoor we een gezonde huid houden, inclusief slijmvliezen die in topconditie verkeren. Het bestrijdt een droge, ruwe huid, eczeem, acne en psoriasis. Zo houden we die gezonde glow en blijft onze toplaag goed afgedekt en beschermd;
  • Ons gezichtsvermogen heeft snel te leiden onder een tekort aan vitamine A in ons lichaam. Deze vitaminebron ondersteunt de conditie van onze ogen, zodat we goed kunnen blijven zien. Het hoornvlies heeft ook een beetje van deze top A nodig, zodat het voldoende traanvocht kan blijven produceren. Hierdoor krijgen we geen last van jeukende ogen;
  • Het voorkomt luchtweginfecties;
  • Bij de conditie en opbouw van haar, nagels, slijmvliezen, het zenuwstelsel en de botgroei, is vitamine A onmisbaar. Je tandglazuur wordt zwak en kinderen hebben last van groeistoornissen;
  • Werkt ter bescherming van de maag;
  • In combinatie met vitamine C is het benodigd voor de ijzerabsorptie en ijzerdistributie.

Wat voor klachten geeft een tekort?

Absolute tekorten komen met name voor in ontwikkelingslanden, in het bijzonder bij kinderen. Het afweersysteem wordt hierdoor ondermijnd, waardoor ze sterven aan infectieziekten. Een tekort aan vitamine A geeft duidelijke, kort te omschrijven, klachten. Je krijgt last van botafwijkingen, nachtblindheid (op lange termijn zelfs complete blindheid) en je weerstand verslechterd. Vooral voor infecties bij de neus- en keelholte, word je zeer gevoelig.

Hoeveel heb je nodig en waar zit vitamine A in?

De behoefte aan deze vitamine kan van persoon tot persoon sterk verschillen. Uit onderzoek door de TNO en de Stichting Orthomoleculaire Educatie is gebleken dat de Nederlandse bevolking gemiddeld te weinig van deze krachtpatser binnenkrijgt. Bij zwangere vrouwen wordt zelfs een lagere inname dan de aanbevolen hoeveelheid waargenomen. De minimale dosering bedraagt ongeveer 4.000 IE per dag. De optimale dosering ligt voor de meeste mensen aanzienlijk hoger en kan oplopen tot 20.000 IE per dag. Werk je veel met beeldschermen of vraag je op een andere manier veel van je ogen? Heb je een infectieziekte? Dan kan het zomaar zijn dat je veel meer nodig hebt dan dat je nu in je opneemt. Deze vitamine bevindt zich in de volgende voedingsmiddelen:

  • Vette vis, zoals haring en heilbot;
  • Eieren;
  • Volle zuivelproducten;
  • Lever en leverproducten;
  • Krentenbrood;
  • Zoete aardappelen;
  • Spinazie;
  • Pompoen;
  • Boerenkool;
  • Bloemkool;
  • Broccoli;
  • Spruiten;
  • Wortelen;
  • Sterrenkers;
  • Knoflook;
  • Appels;
  • Abrikozen;
  • Palmolie.

Supplementen slikken, is dat nodig?

Bij vitamine A-suppletie moet er rekening worden gehouden met overdosering. De toxische grens, bij langdurig gebruik, ligt voor volwassenen op 50.000 IE en voor kinderen op 20.000 IE per dag. Bij normale suppletie zal deze grens lang niet worden gebruikt, omdat de preparaten volgens wettelijke voorschriften erg laag moeten zijn. Een teveel kan wel worden ingenomen door het eten van veel leverrijke producten. Vooral voor zwangere vrouwen is een overdosis erg gevaarlijk, waarop hen ook wordt afgeraden om leverproducten te nuttigen. Wat zijn de klachten bij een overdosis vitamine A? Vermoeidheid, hoofdpijn en lethargie.

Het lichaam kan zelf deze vitamine aanmaken, door het nuttigen van bèta-caroteen. Bronnen hiervan zij n: wortelen, wortelsap, groene bladgroenten, abrikozen en perziken. Ook het vet van melk, boter, kaas en de eierdooier bevat bèta-caroteen. Verstandig is om een goede basisvoeding aan te vullen met een ruim gedoseerd multi-preparaat en een goede, bèta-caroteen bevattende anti-oxidant-formule. Bij inname van het multi-preparaat dient er een keus gemaakt te worden op een 1000 tot 2000 IE vitamine A per supplement.

Door het voedingscentrum, en andere reguliere bronnen, wordt aangeraden om 900 mg vitamine A voor een volwassen man te slikken. Vrouwen mogen 700 mg per dag, met een maximum voor beiden van 3000 microgram per dag. Ons advies is gebaseerd op orthomoleculaire voeding en komt dus niet overeen met de richtlijnen van het voedingscentrum, om maar iets te noemen. Neem eens een kijkje op de site van Atrium Innovations als je meer wilt weten.

Wetenswaardigheden: Vitamine A is gevoelig voor zuurstof en licht, maar niet voor temperatuur. Daarbij zorgen alcohol, thee en cola voor een verminderde opname. 

Bronnen:

www.vitamine-info.nl 

Michaëlsson K, Lithell H, Vessby B, et al. (2003) “Serum retinol levels and the risk of fracture.”. N Engl J Med, jrg.348 (nr.4): pp. 287-294. PMID 12540641

Penniston KL, Tanumihardjo SA. (2006) “The acute and chronic toxic effects of vitamin A.“. Am J Clin Nutr, jrg.83 (nr.2): pp. 191-201. PMID 16469975

Siemelink M, Jansen EHJM, Piersma AH, Opperhuizen A. ‘Active components in food supplements.‘ RIVM Rapport 650250001. (2000).

Gezondheidsraad. ‘Naar een adequate inname van vitamine A.’ Den Haag: Gezondheidsraad, 2008; publicatienr. 2008/26. ISBN 978-90-5549-738-6

Laat een reactie achter