Korte- en langetermijneffecten van natuurvoeding

Korte – en langetermijneffecten van natuurvoeding

Korte- en langetermijneffecten

Een beter voedingspatroon ga je merken aan alles in je lichaam. De effecten zullen zowel op lichaam als geest opgemerkt worden, maar ook de zaken die je niet direct voelt zullen toch je gezondheid verbeteren. Voordat we verder ingaan op de effecten is het handig om te weten wat natuurvoeding is. Als natuurvoedingsadviseur houd ik mij hier namelijk mee bezig. En ja, dit gaat verder dan gewoon even wat biologische groenten bij de supermarkt halen.

Natuurvoeding is voeding dat met zorg en respect voor dier, mens en milieu tot stand is gekomen. Gewassen uit de biologische of de biologisch-dynamische landbouw groeien in een natuurlijke tempo. Doordat ze een natuurlijk groeiproces doormaken zijn ze minder gevoelig voor ziekten en plagen. Dit komt doordat ze niet worden bewerkt met gifstoffen. Hierdoor zijn ze natuurlijk gezonder voor ons.

Kortetermijneffecten van natuurvoeding op de gezondheid

Nu we weten wat natuurvoeding is gaan we verder in op de kortetermijneffecten.

  • een verbeterde weerstand tegen infectieziektes;
  • meer energie voor activiteiten als werk, sport en studie;
  • snel herstellen na zware inspanningen;
  • betere bescherming tegen lichaamsvreemde stoffen;
  • snellere genezing van bijvoorbeeld virale infecties;
  • verlichting van klachten bij chronische en acute aandoeningen;
  • minder schade na medische ingrepen en gebruik van medicijnen, zoals antibiotica;
  • verbeterde conditie en sneller resultaat na fitness;
  • natuurlijk anti-stressmiddel, mede dankzij bepaalde stoffen, zoals adaptogenen.

Langetermijneffecten

De langetermijneffecten zijn er ook, maar die treden enkel op als jarenlang consequent gebruik wordt gemaakt van een natuurlijk voedingspatroon. De natuurvoeding zorgt ervoor dat er na enkele jaren een soort reset van je lichaam plaatsvindt. Het kan zichzelf steeds beter beschermen en zorgen voor een optimale gezondheid. Mogelijke langetermijneffecten:

  • de kans op degeneratieve aandoeningen, zoals kanker, diabetes en aderverkalking, verkleint aanzienlijk;
  • als je op tijd begint, dan kan je leven met zo’n zes tot twintig gezonde jaren worden verlengd;
  • verbetering bij verschillende chronische aandoeningen;
  • preventie voor verdere achteruitgang bij chronische aandoeningen.

Ziekte en voeding

Veel aandoeningen die zich ontwikkelen tijdens het verdere leven zijn het gevolg van voedingstekorten. Een tekort aan vitale voedingsstoffen zorgt voor celdegeneratie, maar door de juiste voeding kan dit dus worden voorkomen of je situatie verbeteren. Lange periode kun jij roofbouw plegen op je lichaam, zonder dat je lichamelijke klachten hoeft te hebben. De celwanden functioneren minder goed, maar vaak wordt dit pas na jaren zichtbaar in de vorm van een ernstige chronische aandoening.

We hebben ook nog te maken met weefseldegeneratie, waarbij onze lichaamsweefsels minder goed gaan werken. Juiste toepassing van de goede voeding zorgt ervoor dat cel- en weefseldegeneratie kan worden voorkomen of vertraagd. Het mooie van alles is nog: door toepassing van het juiste voedingspatroon kan er nog meer worden bereikt dan enkel voorkoming van ernstige aandoeningen. Je algehele gezondheid kan zoveel verbeteren, dat je conditie stijgt tot iets wat je niet eerder hebt ervaren. Je leeft langer, bent gezonder en ook geestelijk in een goede conditie.

 

Extra informatie

Wil jij meer weten of het belang van goede voeding? Bekijk dan onze andere blogs en schrijf je in voor onze informatieve nieuwsbrief. Daarnaast bieden wij een online consult aan. Gabriëlla is gespecialiseerd in natuurvoeding en kan jou goed adviseren. Zo kun jij jouw route naar een gezonde en actieve toekomst uitstippelen.

 

Laat een reactie achter