Adaptogenen en stress en hormonen - kruiden

Hoe adaptogenen je helpen bij stress

De werking van adaptogenen

Adaptogenen, ook wel adaptogene stoffen, zijn plantaardige stoffen die hun functie kunnen aanpassen op de behoeften van je lichaam. Als je stress ervaart wordt de hormoonbalans aangetast en dat gaat ten koste van je gezondheid. Deze verstoring wordt gesignaleerd door de adaptogenen – gerelateerd aan de term ‘Rasayana’ uit de Ayurvedische wereld – , die vervolgens ingrijpen. De verhoging van de ongewenste hormonen wordt geblokkeerd, en zowel op mentaal als op fysiek niveau, nemen je prestaties toe. Ze hebben een gunstige invloed op ziekte- en verouderingsprocessen doordat ze de negatieve invloed van stress op je lichaam afremmen. Deze stoffen hebben een positieve invloed op hormonaal niveau, dus onder andere op angst, vermoeidheid, lusteloosheid, libido en testosteron.

Wat de aard van de stressor ook is, het lichaam reageert met een niet-specifieke en acute stressrespons. Dit fenomeen werd voor het eerst aangestipt door Hans Selye. Deze universele vecht- of vluchtreactie is kenmerkend door toename van de hartslag, bloeddruk en de ademhaling. De stresshormonen, waaronder catecholamines en cortisol, wordt gestimuleerd en de spijsverteringsactiviteit en eetlust vermindert. Hij schrijft dat dit in principe een zelflimiterend proces is en het lichaam, door een terugkoppelingsmechanisme, vanzelf in het normale fysiologische evenwicht terugkomt. Dit laatste proces noemen we de homeostase.

Verschillende soorten adaptogenen

Er zijn vele adaptogene stoffen, maar ik zal er een aantal voor je op een rijtje zetten. Je verwerkt ze trouwens heel simpel in smoothies, dranken of in de superfood latte. Zorg er wel voor dat je niet ál je maaltijden volpropt met deze handige middeltjes, want teveel is net zo slecht voor je lichaam als te weinig. Heb je vragen? Bereik ons via deze pagina. Maak je je zorgen om je gezondheid? Neem dan zeker contact op met je arts!

  • Amerikaanse Ginseng, ook wel ‘panax quinquefolios’;
  • Eleutherococcus senticosus, oftewel de Syberische Ginseng;
  • Rozewortel – Rhodiola rosea;
  • Bessenstruik uit Oost-Azië, in het Latijn Schisandra chinensis;
  • De wortel van Ashwagandha, we noemen dit de Withania somnifera;
  • De Keizerlijke paddenstoel uit China; Cordyceps;
  • De tinctuur van de wortel van de Bryonia alba;
  • Uit India de Bacopa monniera, ook wel ‘Alzheimerplantje’;
  • Ginseng uit Azië, oftwel Panax ginseng;
  • Het blad van de Ginkgo biloba;
  • Glycyrrhiza Glabra, voor ons het bekende Zoethout;
  • Peruaanse Ginseng a.k.a Maca – Lepidium meyenii.

Adaptogenen geven ondersteuning bij fysieke en mentale stress

De werking van adaptogene stoffen

Om ze allemaal te bespreken is wellicht wat overbodig, maar hier kun je een artikel van drs. Selma Timmer inzien met meer informatie. Zij is medisch journalist met een specialisatie in voeding, voedingssupplementen en kruiden. Dan hieronder mijn ervaringen met adaptogenen, en hun specifieke werking.

Macapoeder

Dit middeltje ontspant je lichaam, waardoor angsten en gevoelens van stress verminderen. Het geeft je energie en heeft invloed op je bloeddruk, hormoon- en de bloedsuikerspiegel. Het bevordert een gezonde balans van je hormonen, waardoor zelfs je vruchtbaarheid verbetert!

Ashwagandha

Als je dit intypt in je zoekmachine, vind je direct allerlei opties voor supplementen. Je hebt het echter ook in handige poedervorm, waardoor je het gemakkelijk door je groene smoothie kunt gooien 🙂 Dit is één van mijn favorieten, want het versterkt het immuunsysteem. Het middel werkt ontstekingsremmend, werkt rustgevend en bevat veel ijzer, net als deze opvallende knalblauwe superfood! En, misschien een handige tip, het middel werkt bijzonder goed voor ouderen, want het heeft geen invloed op de bloeddruk!

Rozenwortel

Deze plantaardige bron heeft een rustgevend effect op het zenuwstelsel, de bloedsomloop en het zenuwstelsel. Is uiterst geschikt om te gebruiken bij vermoeidheid en intellectuele stress.

Chaga

Chaga is een parasiterende boompaddenstoel, en heeft een balancerende werking op stress en het immuunsysteem. Dit kruid heeft een hoge anti-oxidant werking, ontstekingsremmende eigenschappen en werkt ook tegen de verouderingscellen.

Bekijk ook eens ons pinterestboard met allerlei ideeën en extra informatie over deze gunstige hormoonvriendelijke stof.

Toepasbaarheid

Je kunt deze middelen dagelijks integreren voor een optimaal voedingspatroon, maar het is beter als je lichaam herstelt dankzij adaptogenen. Zo heb je niet je leven lang dagelijks nodig, maar houd je ze achter de hand voor in slechtere tijden. Wij raden je aan om een week of drie, vier, deze stoffen toe te passen in je dagelijks leven en dan ook een maandje te observeren hoe het je vergaat zonder deze stoffen. Wetenschapper Christophe Bernard is van mening dat we niet meer zonder deze kruiden kunnen leven, so why don’t you give it a try?

Dezelfde Christophe Bernard waarschuwt ons dat we door deze stoffen beter gaan presteren, zowel fysiek als mentaal. We voelen ons binnen een aantal weken stukken fitter en kunnen de wereld aan. Wees er alert op de gevolgen van dit effect, want een burn-out ligt op de loer. Deze kruiden zijn er om je te begeleiden in periodes dat je het nodig hebt, zoals bijvoorbeeld bij omscholing, zware privéomstandigheden of in tijden van beproeving. Gebruik ze dus vooral niet met de intentie om zo af en toe een oppepper te krijgen, want dan ben je verkeerd bezig.

 

Laat een reactie achter