Magnesiumtekort. Mineraal magnesium

Een belangrijk mineraal: Magnesium

Heb jij een magnesiumtekort?

Ongeveer 60% van de mensen in de westerse wereld heeft, naar schatting, een magnesiumtekort. Vaak wordt dit probleem niet opgemerkt, omdat de klachten in beginsel nogal vaag zijn en tot allerlei uitkomsten kunnen leiden. Er is een waslijst aan symptomen die zou kunnen wijzen op een tekort aan magnesium in je lichaam, maar let op: het is niet vanzelfsprekend dat er sprake is van een tekort. Laat dit bij twijfel altijd door een arts controleren. De kenmerken van magnesiumtekort:

  • vermoeidheid;
  • spierkrampen;
  • hoofdpijn of zelfs migraine;
  • angsten;
  • continu geïrriteerd;
  • stijve spieren;
  • trillende oogleden;
  • onrust;
  • concentratieproblemen;
  • duizeligheid;
  • afwijkende bloeddruk;
  • constipatie;
  • overgevoeligheid voor geluid en licht;
  • rugpijn;
  • hartkloppingen of hartritmestoornis;
  • spastische darm;
  • oorsuizen;
  • allergie;
  • hyperventilatie;
  • vaak de hik hebben.

De oorzaken van een magnesiumtekort

Volgens het voedingscentrum is een tekort aan dit mineraal niet veelvoorkomend, terwijl onderzoek wel degelijk uitwijst dat juist heel veel mensen te weinig magnesium in hun lichaam hebben. In de eerste plaats worden we gekort door onze eigen voedselinname, want we eten veel bewerkte voedingsmiddelen en nauwelijks nog echte voedingsstoffen. Hiermee samen gaat dat we veel suiker nuttigen. Voor iedere molecuul aan suiker heeft ons lichaam 54 moleculen magnesium nodig om dit te verwerken. Daarnaast worden we alsmaar drukker en is stress één van de belangrijkste factoren van ziekte in deze maatschappij. Tenslotte wordt het magnesiumniveau uitgeput door alle medicijnen die we tot ons nemen, zoals anticonceptiemiddelen, antibiotica en Prednison, aldus de website Nieuwetijdskind.

Wat is magnesium?

Nu we weten dat een tekort aan magnesium veel voorkomt, wordt het tijd dat we gaan kijken naar wat magnesium eigenlijk is. Magnesium is een heel belangrijk mineraal, vooral in 2018, dat zorgt voor de juiste overdracht van zenuwprikkels en helpt bij de vorming van bot en spieren. Vanwege de ontspannende werking wordt magnesium ook wel het anti-stress mineraal genoemd. Dit stofje is onderdeel van ruim 300 processen in het lichaam, waardoor we wel kunnen inzien hoe belangrijk dit is. Magnesium is noodzakelijk voor de energiestofwisseling en de overdracht van de zenuwprikkels. Daarnaast reguleert het calcium, koper, kalium, zink en vitamine D in het lichaam. Kortom: het is dé sleutel tot een goede groei en ontwikkeling. Dit zijn 9 bewezen gezondheidsvoordelen van magnesium:

  1. Magnesium is betrokken bij honderden processen in ons lichaam;
  2. Bestrijdt depressie en verbetert ons humeur;
  3. Verbetert de sportprestaties, doordat de spieren makkelijker ontspannen;
  4. Heeft een gunstig effect bij diabetes type 2;
  5. Werkt ontstekingsremmend;
  6. Verlaagt de bloeddruk;
  7. Helpt ernstige hoofdpijnen, zoals migraine, voorkomen;
  8. Vermindert de insulineresistentie, in het bijzonder bij het metaboolsyndroom of diabetes type 2;
  9. Vermindert PMS-symptomen bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd.

Je magnesiumtekort voorkomen of verhelpen

De Nederlandse Gezondheidsraad adviseert in Nederland tussen de 250 en 350 mg per dag in te nemen. Dr. Carolyn Dean stelt dat dit net aan genoeg is om een tekort te voorkomen, maar dat we eigenlijk wel het dubbele kunnen gebruiken. Het is belangrijk om biologisch voedsel te nuttigen en dan met name zonnebloempitten, pompoenpitten, avocado, gedroogde vijgen, groene groenten en vele superfoods.

Naast de orale inname is het ook een goed idee om te smeren met magnesiumolie. De huid is nog steeds je grootste orgaan en neemt de olie dan ook goed op. Tenslotte raad de dokter ook ionische magnesiumdruppels aan. Hierover wordt meer verteld in één van onderstaande boeken, namelijk: ‘The Magnesium Miracle‘.

Het is natuurlijk altijd het beste om de benodigde vitaminen en mineralen binnen te krijgen via je voeding. Als dit om één of andere reden niet voldoende blijft te zijn, dan zijn supplementen een goede aanvulling. Bij Focus on Nature hebben we verschillende producten in ons assortiment opgenomen, die ervoor zorgen dat jij voldoende magnesium binnenkrijgt. Om te beginnen een geweldige magnesiumspray, die direct wordt opgenomen door de huid. Daarnaast bieden we magnesiumcapsules aan, waardoor de energiestofwisseling wordt gestimuleerd en de spierwerking versoepeld.

Twijfel je over bepaalde niveaus van vitaminen en mineralen in je lichaam, raadpleeg dan altijd je arts. Wij kunnen je altijd adviseren op het gebied van natuurvoeding en supplementen, door middel van een consult, maar we zijn geen arts. Heb je meer vragen, suggesties of wil je samenwerken? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op, dat vinden wij erg fijn! Wellicht tot ziens?

Let op, dit artikel bevat affiliate links waarvoor ik een kleine vergoeding ontvang. Dit kost jou niets extra, maar zorgt ervoor dat ik meer kan investeren om jou vooruit te helpen. Dankjewel!

Laat een reactie achter