Blue zones - ouder worden - longevity

Wil jij minimaal 10 jaar langer leven? > 7 x Blue Zones

Wil jij tien jaar langer leven?

Zonder dieet, intensief fitness-programma of talloze medicijnen? Ga leven zoals de oudste, en gezondste, bewoners in de wereld dat doen. Dan Buettner, longevity expert en ontdekkingsreiziger bij National Geographic, vertelde in zijn boek over de zogenaamde Blue Zones. In deze gebieden leeft men enigszins in isolatie, waardoor hun eeuwenoude leefstijl is blijven bestaan. Hun leven is altijd hetzelfde gebleven en niet aangetast door moderne leefwijzen. Deze blauwe zones liggen verspreid over de wereld:

  • Sardinië;
  • het Japanse Okinawa;
  • Loma Linda in Californië;
  • Nicoya in Costa Rica Peninsula;
  • Ikaria – een Grieks eiland;
  • Zuid-Zweden;
  • Acciaroli, Italië.

Je bent nooit te oud om te leren, dus als je vandaag nog start kun je jouw levensduur- en gezondheid vast en zeker nog beïnvloeden. Honderden 100-jarigen hebben deelgenomen aan het onderzoek van Dan Buettner, waardoor er een patroon ontstond. Er werden negen overeenkomstige kenmerken gevonden, guess what? Het geheim ligt zeker niet in het diëten, fitnessen of in medicijnen, maar in jouw leefomgeving. Eerder schreven we al dat jij de architect bent van jouw leven, dus er is nu werk aan de winkel!

Deze 9 punten zorgen ervoor dat jij 100 wordt!

In deze video legt Buettner zelf uit hoe de mensen uit deze wereldwijde Blue Zones hun records vestigen. Hij vertelt ons alles over de kenmerken van een Blauwe Zone Leefstijl. Bekijk hieronder de 9 kenmerken van ’s werelds gezondste lifestyle!

  1. Beweeg op een natuurlijke manier. Geen intensieve fitnesslessen, maar tuinieren, handmatige ‘tools’ voor in en om huis en alles lopend afleggen;
  2. Leef volgens jouw life purpose. Waar word jij wakker voor in de ochtend? Wat is je levensdoel? De Japanners noemen dit hun ikigai en in Costa Rica is het plan de vida;
  3. Of je nu een siësta inlast, je grootouders vereerd of doet aan meditatiemomentjes: stress van je afschudden is een must. Stress leidt tot ontstekingen en ernstige ziekten. Neem iedere dag minimaal 15 minuten de tijd om te relaxen;
  4. Eet overwegend plantaardig. Vlees wordt in deze zones maximaal 5 keer per maand genuttigd. Een moestuin met daarin verschillende soorten bonen zou je al een heel eind op weg helpen;
  5. Eet niet totdat je geen hongergevoel meer hebt, maar totdat je voor 80% gevuld bent. Bewaar eveneens de zwaarste maaltijd niet voor het laatst, maar nuttig deze eerder op de dag;
  6. In de Blue zones drinken ze regelmatig, maar met mate, alcoholische dranken. Drink gezellig samen met je vrienden, tijdens een maaltijd. Vooral de wijn uit Sardinië is een wijn die wij hier niet kennen: gezond en lekker! Ze noemen dit Cannonau;
  7. Familie en geliefden komen altijd op de eerste plaats. Ouders en grootouders worden in huis genomen of ze wonen allemaal bij elkaar in de buurt. Investeer tijd en liefde in je kinderen en blijf actief tot de laatste dag. Funny fact: in deze gebieden gaan mensen niet met pensioen;
  8. Deel uitmaken van een geloofsgemeenschap kan je leven met meerdere jaren verlengen. Ga wekelijks naar een (religieuze) bijeenkomst met gelijkgestemden en celebrate life!;
  9. Tenslotte: vrienden zorgen voor een langer, gezonder leven. Creëer een vriendengroep, zoals de Okinawanen, en blijf een leven lang bij elkaar.

Wil je meer weten over deze Blue Zones?

Wij hebben een Pinterest Board vol met inspiratie omtrent deze Blue Zones. Neem gerust eens een kijkje en breng ons op de hoogte van toffe aanvullingen! Hieronder heb ik de boeken van Dan Buettner vermeld, mocht je ze willen lezen. Dann schreef ook een boek over Happiness en de Blue Zones. Ook hier schreef ik een artikel over. Wil jij meer weten over hoe jij gelukkig en gezond oud kunt worden? Klik dan even door 🙂

Let op, dit artikel bevat affiliate links waarvoor ik een kleine vergoeding ontvang. Dit kost jou niets extra, maar zorgt ervoor dat ik meer kan investeren om jou vooruit te helpen. Dankjewel!

Bronnen:

https://www.bluezones.com

Poulain M. (2004). Identification of a Geographic Area Characterized by Extreme Longevity in the Sardinia Island: the AKEA studyExperimental Gerontology 39 (9): 1423–1429. DOI: 10.1016/j.exger.2004.06.016

Michel Poulain, Anne Herm en Gianni Pes, “The Blue Zones. Areas of Exceptional Longevity Around the World”, in: Vienna Yearbook of Population Research, vol. 11, 2013, p. 87

Laat een reactie achter